Historia Lean Manufacturing
Następnie Frank Gilbreth wzbogacił badania Taylora o koncepcję podziału czasu pracy na podstawowe bloki czasowe. Właśnie wtedy wyłoniły się pierwsze pojęcia eliminacji strat i rozpoczęto badania nad transportem.
W 1910 r. Henry Ford stworzył linię montażową dla standardowego Forda Model T.
Alfred P. Sloan udoskonalił system Forda wprowadzając pojęcie różnorodności linii montażowych w General Motors.
Po drugiej wojnie światowej Taiichi Ohno i Shingeo Shingo stworzyli dla potrzeb firmy Toyota koncepcje „Just In Time” (JIT – dokładnie na czas), „Waste Reduction” (redukcji strat) i „Pull System” (systemu „zasysania” wyrobów przez klienta), które wraz z innymi technikami zarządzania przepływem zaowocowały powstaniem „Toyota Production System” (TPS – System produkcji firmy Toyota).
TPS od samego początku był rozbudowywany i ulepszany. W 1990 r., czyli w okresie, w którym japońska wiedza specjalistyczna rozpowszechniała się na Zachodzie, a zakłady stosujące te zasady odnosiły sukcesy, James Womack zgromadził wszystkie wspomniane wyżej koncepcje tworząc ideę Lean Manufacturing, czyli tzw. szczupłej produkcji.